Maurice Hoogendoorn

'Voorsprong door relevantie'

“De wereld staat niet stil. Daarom is het essentieel dat je jezelf opnieuw durft uit te vinden’.

 

Maurice Hoogendoorn

Maurice Hoogendoorn is wellicht - als enige businesscoach binnen NeXt - op het eerste gezicht een vreemde eend in de bijt. Echter, wie Maurice kent en spreekt merkt snel waarom wij zeggen: menig ondernemer zou een voorbeeld kunnen nemen aan Maurice. Zijn drive en toewijding zijn inspirerend. ‘Practice what you preach’ zou wat ons betreft op zijn KWOOT mogen worden betiteld. Zelf zegt hij liever ‘Good things come to those who create’. Een quote gekregen van Dusan Djukich, een belangrijke inspirator.

 

Inspiratie en een intrinsieke drive zijn de redenen waarom wij Maurice als maandelijkse columnist hebben verbonden aan Content NeXt. Zijn initiatieven zijn inspirerend, geven energie en zetten je in beweging. Nog mooier: op maandag 29 september organiseren we een Xplain meeting met Maurice met als thema ‘Voorsprong door relevantie’. Hoog tijd voor een interview met de man die staat voor wat hij zegt.

Hi Maurice, dit is het BOOST interview. Welke quote of uitspraak hangt bij jou – al dan niet figuurlijk - thuis of op kantoor en geeft jou een ware boost?

“Ik heb er zelfs twee: ‘Good things come to those who create’ en ‘If you think the price of winning is too high, just wait till you get the bill for regret’. En ja: deze hangen letterlijk bij mij aan de muur.

 

Mooi! Kun je ze toelichten?

De eerste komt voort uit de gedachte dat als je creëert, en simpelweg aan de slag gaat, dan ontstaat het. Vele ondernemers denken te veel na en maken continu plannen. Ga gewoon aan de slag. In de uitvoering gebeurt het pas écht. De tweede quote is iets rauwer: als je niet alles doet om te winnen, dan betaal je eens de prijs. En geloof me, dat gevoel is vele malen pijnlijker dan de uitdagingen die je moet overwinnen op weg naar je doel. Mag ik je stiekem een derde quote met je delen? ‘De pijn van spijt is vele malen groter dan de pijn van discipline.’ Deze heeft alles te maken met comfortabel willen zijn. Deze ligt in het verlengde van de tweede quote en ik denk dat ik deze niet verder hoef toe te lichten.”

 

Wat is het beste zakelijke advies dat jij ooit kreeg en wat is het slechtste?

“Ha, wat een leuke vraag. Mijn beste advies kreeg ik van Carel van Laack, een Zuid-Afrikaan en al 30 jaar mijn mentor. Hij zei: ‘Gewoon starten’. Als je op 70% van je plannen bent: gewoon beginnen. Ik heb ook een goede tweede: maak zoveel mogelijk herrie. Pitch je ideeën bij zoveel mogelijk mensen. Ik deed dat ook en zodoende kreeg ik feedback op mijn plannen. Daar had ik veel meer aan dan plannen maken.”

 

En dan nu je slechtste advies…

“Tsja, daar komt íe, heel cliché: ‘Ga eerst eens wat anders doen.’ Je kent het wel. Van die twijfelaars die in een beschermde gouden kooi zitten. Je hebt zelf mooie ambities, dromen en je weet wat je wilt. En dan staan er mensen aan de zijlijn en die zeggen simpelweg: ‘Waarom dingen opgeven die goed gaan?’  Ga je droom achterna!”

“Ik werk altijd met skin in the game. Ik doe altijd mee.”

Wat typeert een goede business coach?

“De term coach heeft geen statuur meer. Toen ik begon was ik een boom in een park. Als je nu googelt dan word je doodgegooid met opties aan coaches. Ik werk altijd met skin in the game. Ik doe altijd mee. Alles wat ik adviseer zou ik ook zelf doen, of heb ik al een keer uitgevoerd. Ervaring in de praktijk is zoveel meer waard. Daarnaast is het van belang dat je als coach snel tot de kern van de vraag komt. Ik ga de diepte in om te weten: ‘wat is nu écht de vraag?’.”

 

Welke ingrediënten tot succes zouden er in jouw ogen op het bord van een ondernemer moeten liggen?

“Er zijn meerdere ingrediënten die leiden tot een succesvol recept. Denk aan focus hebben, zichtbaar zijn en doorzettingsvermogen. Maar vooral: doen wat je zegt. Flexibiliteit is vandaag de dag ook belangrijk. De huidige wereld blijft echt niet meer hetzelfde. In deze tijd moet je jezelf opnieuw uit durven vinden.”

 

Je bent nu 21 jaar bezig. Als je morgen opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders doen?

“Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Ik ben geworden wie ik ben door wat ik heb meegemaakt. Mensen hebben weerstand nodig om je te ontwikkelen. Het leven bestaat uit het creëren van zaken waaraan je gecommitteerd bent. Dat betekent automatisch dat je moet dealen met dingen waar je geen invloed op hebt. Daarnaast is tegenslag of weerstand juist feedback om te groeien.

 

Maurice Hoogendoorn

“In deze tijd moet je jezelf opnieuw uit durven vinden. De huidige wereld blijft echt niet meer hetzelfde.”

Eind van de maand september behandelen we het thema ‘Voorsprong door relevantie’. Waarom?

“Anno 2025 is alles beschikbaar. Even Google of Chat GPT raadplegen en klaar is kees. Je eigen onderscheidend vermogen, en je eigen houding en gedrag, is belangrijk. De beleving van je klant staat voorop. En als we dan helemaal inzoomen: wees relevant. Als jij gekopieerd kan worden, dan ben je niet onderscheidend. En als je niet onderscheidend bent… Afijn, dat hoef ik de echte ondernemers onder ons niet te vertellen. Op maandag 29 september gaan we de diepte in en komen we tot de kern. Ik kijk er nu al naar uit!”

 

Waar zit volgens jou vaak de grootste winst bij ondernemers die al goed draaien?

“Het idee van ‘Ik kan rustig aan doen…’ voorkomen. Dan verslap je. Ook bij succes moet je nieuwe doelen stellen. Je moet nooit in de bekende ‘stuck in a win’ komen.”

 

“Ook bij succes moet je nieuwe doelen stellen. Je moet nooit in de bekende ‘stuck in a win’ komen.”

Hoe zie jij jouw eigen toekomst? Waar wil je nog naar toe?

“Mijn voornaamste focus ligt momenteel bij de Hoog Sales Community. Momenteel werk ik met een groep van 18 gelijkgestemden, allen ondernemers en leiders waarmee we samen het commerciële speelveld betreden. Er is ruimte om te groeien naar 25 tot 30 deelnemers. De commerciële wereld is veranderd en daar zie ik enorme groei en kansen. Ja, de basis is hetzelfde: vraag en aanbod, maar de spelregels veranderen wel continu. Ik wil met de deelnemers in gesprek blijven om vooruitstrevend te blijven.”

 

Wie of wat heeft jou gevormd als ondernemer en coach?

“Ik heb in Carel van Laack - zoals eerder vermeld in dit interview - een geweldige mentor. Daar ben ik enorm dankbaar voor. Goede mensen om je heen verzamelen is enorm belangrijk. Dat is dan ook mijn advies in deze.”

Welke gewoonte of routine helpt jou zelf scherp te blijven?

“Ik heb een vaste ochtendroutine waarmee ik vier hormonen wil voeden: dopamine, serotonine, endorfine en oxytocine. Door vaste routines - in mijn geval een ijsbad, ademhalingsoefeningen of bijvoorbeeld lezen - kan je dat op een eenvoudige manier stimuleren en creëren.”

Wanneer heb jij voor het laatst iets gedaan dat écht buiten je comfortzone lag?

“De expeditie naar Finland. Ik ben iemand die zijn eigen grenzen wil leren kennen en dat heb ik in Finland geweten. Het licht ging echt bijna uit. Bij min 27 graden Celsius in een ijswak springen... Waarom ik dat soort ervaringen op zoek? Ik ben ervan overtuigd dat de mens zich altijd inhoudt. Je kan je plafond oprekken door jezelf te challengen.”

“Je kan je plafond oprekken door jezelf te challengen. Er ligt een zee aan mogelijkheden!”

Welke grote kans - of kansen - zie jij nu in de markt waar ondernemers veel te weinig op inspelen?

“Wij houden onszelf en de wereld om ons heen te klein. We zijn snel tevreden. Dat zit in ons calvinistische karakter en onze nuchterheid. Er ligt echt een zee aan mogelijkheden!”

 

Tot slot: waarom heb je je verbonden aan NeXt?

“NeXt is anders met ondernemers die gelijkgestemd zijn. Ondernemers komen naar NeXt voor een gesprek en inspiratie en niet om te ‘halen’. Er heerst een fijne combinatie van entertainment en serieuze zaken. Die balans tussen formeel en informeel vind ik enorm fijn. En tot slot: het is een energieke club.”

 

En dan echt tot slot, wat is je tip voor je collega-ondernemers?

“Kijk de serie Undercover Billionaire op HBO. Drie uiterst succesvolle ondernemers - waaronder Grant Cardone, die allang en breed miljonair zijn - worden in Amerika naar een plek gestuurd waar ze onbekend zijn. Ze krijgen 100 dollar, een auto en een telefoon. Het doel is in 90 dagen miljonair worden.”

 

Maurice Hoogendoorn

Meer informatie en contactgegevens

Tel. Nr.: 06 551 506 22

E-mailadres: mail@mauricehoog.nl

Website: MauriceHoog | Business coaching, met resultaat als uitgangspunt